Cmentarze wrocławskich Żydów w chwili ich zakładania były lokalizowane poza murami miejskimi lub – w wypadku XIX-wiecznych nekropolii – na terenach należących do podwrocławskich osiedli. Historia tych nekropolii jest odzwierciedleniem skomplikowanych dziejów wrocławskiej gminy żydowskiej. W sumie założono ich pięć, a do naszych czasów przetrwały dwa.
NIEISTNIEJĄCE CMENTARZE GMINY ŻYDOWSKIEJ
- Cmentarz żydowski na Przedmieściu Oławskim (Judenkirchhof an der Ohlauer Vorstadt)
- Cmentarz żydowski przy ulicy Gwarnej (Jüdischer Friedhof an der Claassenstrasse)
- Cmentarz żydowski na Psim Polu (Jüdischer Friedhof in Hundsfeld)
CMENTARZE GMINY ŻYDOWSKIEJ ZAŁOŻONE PRZED II WOJNĄ ŚWIATOWĄ I ZACHOWANE
- Cmentarz żydowski przy ulicy Lotniczej (Jüdischer Friedhof an der Flughafenstrasse)
- Cmentarz żydowski przy ulicy Ślężnej (Jüdischer Friedhof an der Lohestrasse)
W końcu XII wieku na teren Śląska w znacznej liczbie zaczęli napływać osadnicy pochodzenia żydowskiego. Dowodem istnienia w tym czasie we Wrocławiu zorganizowanej gminy żydowskiej jest zachowany kamień nagrobny z 1203 roku pochodzący z najstarszej jej nekropolii – cmentarza żydowskiego na Przedmieściu Oławskim. W 1453 roku, po spaleniu 41 Żydów oskarżonych w tzw. procesie Jana Kapistrana, nastąpiła ostateczna likwidacja gminy. Wkrótce po tych wydarzeniach – w 1455 roku – Wrocław uzyskał przywilej, który wprowadzał zakaz osiedlania się w granicach miasta osób pochodzenia żydowskiego („de judaeis non tolerandis”).
Funkcjonowanie w stolicy Śląska, mimo nadal obowiązującego średniowiecznego przywileju wymierzonego przeciwko Żydom, zorganizowanej już społeczności żydowskiej zostało potwierdzone w 1702 roku. W 1744 roku, po zajęciu Śląska przez Prusy (1741), oficjalnie zezwolono na założenie we Wrocławiu gminy żydowskiej, nakładając jednocześnie na jej zarząd obowiązek zorganizowania m.in. własnego cmentarza. Dalsze ważne zmiany w położeniu prawnym Żydów przyniosły reformy ustrojowe przeprowadzane w 1790 i 1808 roku, a zwłaszcza wydany w 1812 roku królewski edykt emancypacyjny, zrównujący w prawach społeczność żydowską z innymi grupami zamieszkującymi państwo pruskie. Począwszy od wczesnych lat 70. XIX wieku nastąpiła jednak eskalacja nastrojów antyżydowskich, która spotęgowała się po 1918 roku. Utrzymujące się tendencje antysemickie w konsekwencji doprowadziły do Holokaustu w czasie II wojny światowej, a w wypadku wrocławskiej gminy żydowskiej – do jej likwidacji w 1943 roku.
Wierzenia i etyka judaizmu wyrażały się w żydowskich praktykach religijnych, których tradycyjne podstawy zostały w głównej formie wypracowane między II a V stuleciem naszej ery. Podstawową komórką organizującą lokalną społeczność żydowską była gmina która, zapewniała możliwość zaspokajania potrzeb religijnych, ale także stwarzała warunki pomocy jej uboższym przedstawicielom. Do najważniejszych zadań gminy żydowskiej należało zorganizowanie własnej nekropolii. Teren cmentarny, zgodnie z tradycją, był miejscem nienaruszalnym aż do dnia zmartwychwstania w dniu Sądu Ostatecznego. W związku z tym zabraniano grzebania zmarłych w miejscach już wcześniej wykorzystanych na ten cel. Obszar nekropolii, który należało ogrodzić, był położony zawsze w pewnym oddaleniu od siedzib ludzkich. Sposób chowania zmarłych regulowały zasady, które nie dopuszczały do grzebania pobożnych zmarłych obok złych ludzi lub samobójców. Do połowy XIX wieku mężczyźni, kobiety i dzieci byli chowani w oddzielnych kwaterach.
Budowlą niezbędną do funkcjonowania nowożytnego cmentarza żydowskiego był dom przedpogrzebowy, w którym dokonywano rytualnego mycia zwłok (hebr. tahara). Wyłączny dostęp do pomieszczenia, w którym odbywała się ta ceremonia, mieli członkowie bractwa pogrzebowego (chewra kadisza). Oni też przeprowadzali przewidziane rytuałem czynności. Pozostali uczestnicy pogrzebu czekali na zewnątrz lub w specjalnie na ten cel przygotowanej sali. Po dokonaniu ceremonii tahary ciało zmarłego ubierano w całun i umieszczano na drewnianych noszach zwanych marami, na których przenoszono zwłoki do grobu wykopanego w dniu pogrzebu. W pobliżu przygotowanej mogiły stała drewniana trumna zrobiona z nieheblowanych desek, które łączono bez użycia gwoździ. Po przykryciu trumny wiekiem grób szybko zasypywano i odmawiano modlitwę za zmarłych (kadisz). Zwłoki układano w grobie w ten sposób, aby twarzą były skierowane na wschód – w kierunku Jerozolimy. Miejsce pochówku oznaczano zwyczajowo pionowymi płytami nagrobnymi (macewami), których ustawienie w pierwszą rocznicę śmierci było powinnością religijną. W XIX wieku na cmentarzach żydowskich obok tradycyjnych macew pojawiły się także nagrobki o formach powszechnie przyjętych w kulturze chrześcijańskiej.
Cmentarze wrocławskich Żydów w chwili ich zakładania były lokalizowane poza murami miejskimi lub – w wypadku dziewiętnastowiecznych nekropolii – na terenach należących do podwrocławskich osiedli. Zakaz powtórnego grzebania zmarłych w miejscach wcześniejszych pochówków powodował konieczność organizowania nekropolii żydowskich na obszarze o stosunkowo dużej powierzchni. Z powyższych względów również okres użytkowania terenu cmentarnego był znacznie krótszy niż miało to miejsce w wypadku cmentarzy chrześcijańskich.
Tekst: dr Marek Burak, Halina Okólska
Opracowanie: Kamilla Jasińska
Zobacz także:
M. Burak, H. Okólska, Dawne cmentarze Wrocławia, Wrocław 2007, s. 283–307.
T. Włodarczyk, J. Kichler, Przewodnik po żydowskim Wrocławiu, Wrocław 2016, s. 123–152.